Läsambassaden

Härlig sommarläsning

Sommarlovet är äntligen här! Och sommarlov + läsning = sant. Här kommer några av läsambassadörernas tips på härlig sommarläsning.Läs mera »
igår kl. 14:32

Tacksamhet

Efter vår tjugonde vecka som läsambassadörer ser vi tillbaka på en hel höst.Läs mera »
20.12.2019 kl. 10:21

Möten och nya bilderböcker

Vår nittonde vecka som läsambassadörer finns en av oss i ett högstadieklassrum och den andra funderar på bilderböcker. Läs mera »
13.12.2019 kl. 13:43

PISA och hoppfulla ljus

Vår adertonde vecka som läsambassadörer blev en vecka i PISA-resultatens svallvågor. Läs mera »
05.12.2019 kl. 14:14

Utmanande bokvärldar och stulen tid

I slutet av vår sjuttonde vecka som läsambassadörer funderar vi på hinder för läsning; utmanande bokvärldar och tidsbrist.Läs mera »
29.11.2019 kl. 14:45

Fina upplevelser

Vår sextonde vecka som läsambassadörer presenterar vårt arbete i högstadier och ger glimtar från veckan som gått.Läs mera »
22.11.2019 kl. 13:37

En sköld och en ram

Vår femtonde vecka som läsambassadörer slutar på tåg och med tankar kring språkets betydelse för en människa.Läs mera »
15.11.2019 kl. 11:22

Böcker till hands

Vår fjortonde vecka som läsmabssadörer består bland annat av blod och gamla människor. Läs mera »
08.11.2019 kl. 16:27

Möte och dialog

Vår trettonde vecka som läsambassadörer börjar i en högstadieklass och slutar med småbarnspedagogik. Läs mera »
01.11.2019 kl. 13:58

Roller och nerver i mässvimlet

Vår tolfte vecka som läsambassadörer slutar med bokmässa i Helsingfors. Vi reflekterar kring de olika roller som fört oss till den roll som läsambassadörer som vi nu har.Läs mera »
25.10.2019 kl. 09:27

Tråkigt, onödigt och meningslöst

Vår elfte vecka som läsambassadörer handlar om högstadieungdomar och traktorer.Läs mera »
18.10.2019 kl. 00:07

Inför årets läslov

Vår tionde vecka handlar om det höstlov som i år kallas läslov.Läs mera »
11.10.2019 kl. 13:16

En bråd vecka och ett minnesvärt möte

Vår nionde vecka som läsambassadörer är bråd och ett möte är lite pinsamt.Läs mera »
04.10.2019 kl. 12:30

Bibliotek och läsande förebilder

Vår åttonde vecka som läsambassadörer har handlat om bibliotek och om läsande förebilder. Läs mera »
27.09.2019 kl. 00:33

Poesi och icke-poesi

Den sjunde veckans sista dag börjar en läsambassadör med en dikt och den andra med något helt annat. Läs mera »
20.09.2019 kl. 20:12

Närvarande och lyhörd

Vår sjätte vecka som läsambassadörer fick vi ta del av en riktigt bra föreläsning och besöka den första högstadiegruppen.Läs mera »
13.09.2019 kl. 14:22

Stressdjur och botemedlet

I slutet av vår femte vecka som läsambassadörer presenterar vi stresssdjur och ett effektivt botemedel.Läs mera »
06.09.2019 kl. 15:47

Big Bang och nervositet

Fjärde veckan som läsambassdörer slutar med att en av oss är väldigt filosofisk och en annan väldigt nervös. Läs mera »
30.08.2019 kl. 13:58

Läsbubblor

Tredje veckan som läsambassadörer funderar vi på de olika bubblor som vi människor och läsare befinner oss i. Läs mera »
23.08.2019 kl. 09:36

Frustrerad och provocerad

I slutet av andra veckan är en läsambassadör frustrerad och den andra provocerad. Så kan det också vara ibland.Läs mera »
16.08.2019 kl. 09:50

De nya läsambassadörernas första vecka

Med tio ord (och några till) ser Svenskfinlands nya läsambassadörer tillbaka på sina första vecka.Läs mera »
09.08.2019 kl. 14:37

Juha Hurmes tio skäl till att det lönar sig att läsa en bok

Tack till Juha Hurme som gav oss lov att lägga ut och översätta hans text ”kymmenen syytä miksi on hyvä lukea kirja”. Läs mera »
09.08.2018 kl. 10:23

Vikten av att tala om mobbning

Det är inte lätt att diskutera mobbning, men här kan litteraturen hjälpa till. Lättlästa böcker om mobbning är lätta att förstå och ta till sig och de kan stöda också i efterarbetet efter att mobbning skett, skriver Sabira Ståhlberg, gästbloggare på Läsambassaden.Läs mera »
10.06.2017 kl. 08:58

Bokpil med många grenar

Jag hade ingen aning om att lättläst är så mångsidigt, utbrister en lärare på seminariet där vi talar. Och att man kan använda lättlästa böcker som extraläsning i så många olika skolämnen.Läs mera »
29.05.2017 kl. 06:56

Hemliga läsares sällskap

Michaela Örnmark, lektor i modersmål och litteratur i Tölö gymnasium i Helsingfors, är gästbloggare på Läsambassaden i dag och berättar om ett innovativt sätt att locka studerandena att läsa böcker. Läs mera »
15.03.2017 kl. 15:10

Läsaren Trump

När den politiska kommentatorn David Pakman nyligen presenterade sina misstankar om Donald Trumps svaga läsfärdigheter tänkte jag på Bernhard Schlinks roman Högläsaren. Läs mera »
28.02.2017 kl. 15:49

Mötet med texten

Inbjuden gästbloggare på Läsambassaden i dag är Jenny Edvardsson, prisbelönt lärare på Wenedsgymnasiet i Kristianstad. Hon är också författare till den färska boken "Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning" där hon utgår från sina erfarenheter av undervisa killar på ett yrkesgymnasium i läsning och litteratur.Läs mera »
19.12.2016 kl. 10:42

Estrids bokklubb

Under hösten 2016 publiceras varannan vecka ett videoklipp där härliga Estrid Airas träffar författare, illustratörer och läsande kompisar i sin soffa. I första avsnittet av Estrids bokklubb tittar Estrid och lillasyster Berta på illustrationer gjorda av Linda Bondestam.Läs mera »
05.09.2016 kl. 15:55

Textjämförelse som utgångspunkt för samtal med de yngsta eleverna

Antologin Bara för dig på lågstadiet (Rabén&Sjögren, 2015) innehåller nio illustrerade prosatexter, några dikter och en tecknad serie för målgruppen 6-9 år. Bland upphovsmännen finns många kända namn som Emma Adbåge, Lisa Bjärbo, Mårten Melin, Jenny Jägerfeld och Johan Unenge. Läs mera »
03.06.2016 kl. 10:33

Aphantasia

Hurdant ter sig livet i allmänhet - och läsandet i synnerhet - om man saknar förmågan att skapa inre bilder?Läs mera »
25.05.2016 kl. 13:00

Hur skapar man läslust?

Mirakelmetoder för att skapa läslust hos alla barn och unga finns tyvärr inte. Men en bra utgångspunkt är att skapa variation i läsaktiviteterna i skolan.Läs mera »
19.04.2016 kl. 11:57

Multilitteracitet och läsning av läromedel

I förordet till sin intressanta bok Se texten! Multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete (Gleerups, 2014) skriver Kristina Danielsson och Staffan Selander så här: ”Att kunna läsa och hantera texter innefattar betydligt mer än den elementära läsfärdigheten att tyda bokstäver och ord. Snarare är det något man måste lära sig varje gång man träffar på en ny genre, ett nytt ämne, eller en text i ett nytt medium. Inte minst för elever i skolans olika textvärldar blir detta en allt viktigare fråga.”Läs mera »
12.04.2016 kl. 15:26

Hur man hittar en berättelse

Har du funderat på hur inre bilder hänger ihop med läs- och skrivlust? Läs om mitt samarbete med sju lärare och 120 elever i åk 1 och 2 i Winellska skolan i Kyrkslätt.Läs mera »
01.03.2016 kl. 09:46

Läsambassadörens nya satning på pedagogiskt material startar i dag!

Har du som är klasslärare i en finlandssvensk skola en idé om en bok som du vill ta in i undervisningen utgående från de nya läroplansgrunderna?Läs mera »
04.02.2016 kl. 08:53

Bokslutaråldern

I ettan och tvåan tycker de flesta barn fortfarande att det är roligt med böcker och läsning – det är ju då man blir en läsare. Men i årskurs 3 och 4 sker ofta en splittring inom elevgruppen när det gäller läsmotivationen och följaktligen också läsförmågan.Läs mera »
12.01.2016 kl. 12:22

Vad händer med tidningen i skolan?

Med tanke på hur ofta det upprepas att de finlandssvenska dagstidningarna måste tänka framåt är det förvånande att debatten så sällan handlat om de finlandssvenska barnens och ungdomarnas tidningsläsande.Läs mera »
05.01.2016 kl. 09:44

Att läsa hjälper mot dyslexi

En artikel av Heikki och Paula Lyytinen från universitetet i Jyväskylä i det senaste numret av Finnish Reading Associations tidskrift Kielikukko väcker insikter om hur viktigt det är att upptäcka dyslexi hos barn så tidigt som möjligt.Läs mera »
10.12.2015 kl. 11:49

Hur ska man tala till föräldrarna?

Jag har föreläst om barns och ungas läsande på många föräldramöten. I det här inlägget som jag skrev för Sydkustens landskapsförbunds blogg reflekterar jag över hur man på bästa sätt når fram till föräldrarna.Läs mera »
19.11.2015 kl. 10:49

Bästa läsande småbarnspappa

Här kan du läsa min kolumn i Hufvudstadsbladet 15.10.2015.Läs mera »
15.10.2015 kl. 10:49

Skärgårdshavets skola läste Singer

I dag kom det ett mejl från klassläraren Tove Eklund som ville dela med sig av hur hon och hennes elever jobbat med min bok.Läs mera »
09.10.2015 kl. 11:55

Kommunala strategier för språk- och läsutveckling

Mitt inlägg på Sydkustens landskapsförbunds blogg 8.10.2015.Läs mera »
08.10.2015 kl. 10:25

Matteuseffekten

I en kolumn i tidningen Läraren 15/2015 skriver jag om hur bl.a. läsningen och dialogen i klassrummet kan påverkas av den så kallade Matteuseffekten.Läs mera »
27.08.2015 kl. 10:32

Klass sju marscherade in i rummet.

Författaren och journalisten Milena Parland skriver om sagans kraft.Läs mera »
25.08.2015 kl. 11:49

Att läsa fotboll

Min man och min tolvåriga son är duktiga fotbollsläsare. Och nu talar jag inte om att läsa böcker eller artiklar om fotboll. Jag tänker på hur de gör när de ser en match och läser själva spelet.Läs mera »
07.08.2015 kl. 11:08

Roligt och lyriskt för de yngsta

Hanna Lundströms och Maija Hurmes pinfärska bok "Rassel, prassel, puss" (Schildts & Söderströms) bär undertiteln "Poesi för nybörjare" och är en bok som gör mig glad på många sätt.Läs mera »
03.08.2015 kl. 11:28

Hurdant ska ditt LÄSår bli?

Vi står inför ett nytt läsår och du som är pedagog har än en gång den fantastiska möjligheten att fungera som läsinspiratör för de barn eller unga du möter i din vardag. Hur ska du se till att läsåret 2015-2016 blir just ett LÄSår på ditt dagis / i din förskola / i ditt klassrum? Senast nu är det dags att börja fundera på den saken! Här kommer en lista med förslag på läsrelaterade aktiviteter av olika slag. Kanske hittar du något du kan inspireras av, utmana dig själv med, reflektera över eller diskutera med dina kolleger?Läs mera »
29.07.2015 kl. 10:26

Ska man tävla i läsning – och hur i så fall?

Många skolor har en tradition med temaveckor då man lyfter fram böcker och läsning (för det mesta gäller det skönlitteratur) på olika sätt. Ganska vanligt är att klasser får tävla med varandra om vem som läser mest.Läs mera »
10.06.2015 kl. 13:41

Leka med orden kostar inte mycket

400 euro i månaden för att spela innebandy. Siffror ur debatten om vad barnens hobbyer kan kosta har etsat sig fast i minnet. Hur kan det vara så dyrt? Och hur kommer det sig att protesterna inte är mera högljudda? Kanske leder den synlighet som frågan fått till att föräldrar lite aktivare börjar ifrågasätta kostnaderna och se sig om efter alternativ. Men också kommuner och skolor kunde överväga att göra ännu mer för att alla barn och unga ska ha tillgång till meningsfulla hobbyer.Läs mera »
19.03.2015 kl. 11:39

Referat, rapport, recension – eller kanske något alldeles annat?

Vi är många lärare på olika stadier som vill att våra elever ska läsa valfri skönlitteratur i koppling till undervisningen. Och ofta vill vi naturligtvis också att eleverna ska redovisa för läsningen på något sätt. Men vilka metoder tillämpar vi egentligen då – och varför?Läs mera »
25.02.2015 kl. 14:07

Med språket på din sida

Jag skrev en krönika (Läraren 3/2015) om relationen mellan läsning av skönlitteratur och psykiskt välmående.Läs mera »
06.02.2015 kl. 09:23