Läsning som kompletterar skolundervisningen

21.10.2014 kl. 10:02
I dag har Läsambassaden en gästskribent! Solveig Arle skriver om hur hon som förälder väljer högläsningsböcker som tangerar ämnen som hennes barn behandlar i skolan. Hon berättar också vad hon önskar sig av lärarna i det här sammanhanget.

Jag brukar leta reda på böcker kring de teman mina barn arbetar med i skolan, som de förstås gärna får läsa själva men mest för att ha som högläsning. Ibland skulle jag gärna få lite hjälp med vår bredvidläsning, framför allt för att det blir svårt att hinna få tag i böckerna medan temat är aktuellt.

Att jag letar fram böcker som tangerar undervisningen beror dels på att jag inte alltid är nöjd med de läromedel och det arbetsmaterial som barnen har med sig hem från skolan. Men också de bästa skolbokstexter börjar smaka trä senast på tredje genomläsningen – och jag läser alltså ofta också skolböckerna högt.

Samtidigt är det här ett bra sätt att uppmuntra barnen att upptäcka böcker, både fakta och fiktion. Att följa de teman som tas upp i skolan är ett sätt lika bra som något annat att välja böcker på biblioteket. Inte bara böcker förresten. Ifjol när det ena barnet skulle ha livsåskådningsprov om maorikulturen ledde det till att vi såg den alldeles underbara filmen Whale rider, om föräldrauppror och konflikter då man vill hedra gamla traditioner i en ny värld.

Och när det andra barnet höll på med antikens Grekland hittade vi Percy Jackson. Ni vet, killen som får veta att han är son till Poseidon, att alla de grekiska gudarna finns på riktigt. Vi hann bara se filmatiseringen av den första boken innan det var dags för prov, men den gav mersmak och vi har senare läst hela romanserien.

Mina barn är inte alltid tacksamma, de tycker ibland att vi snubblar över alldeles för mycket sådant som ”ändå inte kommer till provet” eller i värsta fall är motsägelsefullt jämfört med vad de lär sig i skolan.

Å andra sidan älskar de högläsning. Att traggla igenom en tio gånger kopierad A4:a med fakta om egyptiska gudar kvalificerar sig inte som högläsning, men med några böcker om det forna Egypten och egyptiska gudasagor har vi kvällsläsning för ett par veckor.

Om sedan olika gudars roller och släktskap presenteras lite olika från bok till bok blir jag riktigt glad och ivrig, tänker att nu lär sig barnen kritiskt bedömning och att det inte finns någon objektiv sanning. Nej, barnen brinner inte av samma iver, men jag tänker att något nog fastnar också av detta.

Det jag gör när ett barn kommer hem och säger: Nu talar vi i skolan om vikingar/ sädesslag /USA:s delstater är att jag går in på bibliotekets sidor och gör en sökning. Ibland går jag först till Barnens bibliotek och letar bland deras boktips, så att jag kan söka efter en specifik titel. Men ofta använder jag bara bibliotekets sökmaskin,eftersom vi bor i Helsingfors använder jag Helmet.

I Helmet kan jag söka på ett ämnesord, till exempel svampar, och begränsa mig till de titlar som är införda som barn- och ungdomsmaterial. Jag kan förstås söka också bland vuxenmaterialet, men helst håller jag mig till barnböckerna – förutom att de är på en mer lämplig nivå har de den fördelen att jag får beställa dem gratis till närmaste bibliotek.

Ibland när jag har läst om en bok men den inte finns på biblioteket lägger jag in ett önskemål om att den ska köpas in på sidan för anskaffningsförslag. Okej, boken hinner ju aldrig komma medan vi är insnöade på just det temat, men om vi ville läsa den nu kommer antagligen andra att vilja läsa den i framtiden.

Tänk om jag kunde få en lista över årets teman i början av höstterminen och en ungefärlig tidtabell för när de behandlas i skolan. Gärna med en lista på boktips för bredvidläsning, både fakta och fiktion. Och filmer också, förstås.

Då skulle de böcker jag föreslår att ska köpas in till biblioteket kanske hinna i tid för vår bredvidläsning. Titlar som blir aktuella på vårterminen kunde ges vidare till mor- och farföräldrar som julklappstips. De köper gärna just böcker till barnbarnen, men ack de där samtalen veckan före jul: Nu är jag i bokhandel, vad tror du de skulle tycka om?

Vad jag skulle önska mig – till exempel av vår nya läsambassadör – är en webbsida om bredvidläsning för föräldrar och lärare.

Som förälder vill jag veta vilka teman som är på kommande, och få boktips enligt tema. Jag tror att det också finns ett behov av ganska grundläggande praktisk information om bibliotek.

För lärarna skulle det finnas proffsigt gjorda och ofta uppdaterade dokument att ladda ner, skriva ut och dela ut på årets första föräldramöte.

Solveig Arle  jobbar som redaktör på LL-Center. LL står för lättläst. Hon har till exempel arbetat med de första finlandssvenska lättlästa romanbearbetningarna, som kom ut hösten 2014.

 

Kommentarer (1)
Jättebra inlägg! Vår högläsning hemma påminner något om hennes. Jag har märkt i och med att vi läst igenom t.ex Jorden runt på åttio dagar eller Anne på Grönkulla böckerna att de spontant framkallar diskussioner om hur samhället såg ut på den tiden då handligen utspelar sig, hur såg världen ut på den tiden, hur färdades man, vad åt man, varför fick flikorna inte gå i skolan och varför var indianerna och de"vita" I ständiga konflikter med varandra, Bra högläsningsböcker väcker intressanta diskussioner och det är en aspekt värd att betonas då vi talar om hur viktigt det är att läsa.
Anna21.10.14 kl. 13:36