Aktuellt

Hur man hittar en berättelse

Har du funderat på hur inre bilder hänger ihop med läs- och skrivlust? Läs om mitt samarbete med sju lärare och 120 elever i åk 1 och 2 i Winellska skolan i Kyrkslätt.Läs mera »

What is literacy – Hur kan vi stöda barns läsande och skrivande?

GÄSTFÖRELÄSNING på Utbildningsstyrelsen fredagen den 11 mars 2016 kl. 12.30–15.30Läs mera »

Läsambassadörens nya satning på pedagogiskt material startar i dag!

Har du som är klasslärare i en finlandssvensk skola en idé om en bok som du vill ta in i undervisningen utgående från de nya läroplansgrunderna?Läs mera »

Föreläsning om läsfrämjande verksamhet

På den svenska läsambassadörens webbplats kan man nu ta del av en en timme lång föreläsning av litteraturvetaren Jonas Andersson, som gjort en gedigen kunskapsöversikt om läsfrämjande metoder utanför skolan.Läs mera »

Bokslutaråldern

I ettan och tvåan tycker de flesta barn fortfarande att det är roligt med böcker och läsning – det är ju då man blir en läsare. Men i årskurs 3 och 4 sker ofta en splittring inom elevgruppen när det gäller läsmotivationen och följaktligen också läsförmågan.Läs mera »

Vad händer med tidningen i skolan?

Med tanke på hur ofta det upprepas att de finlandssvenska dagstidningarna måste tänka framåt är det förvånande att debatten så sällan handlat om de finlandssvenska barnens och ungdomarnas tidningsläsande.Läs mera »